7 klíčů k úspěšnému podnikání
Možná se právě rozhodujete, zda si jít za svým snem a začít podnikat. Nebo již podnikáte, ale úplně se vám nedaří, jak byste si představovali. I já si pamatuji doby, jaké to bylo, když jsem opustila jisté zaměstnání a stabilní měsíční příjem a vrhla se do divokých vod podnikání.
Napsala: Hana Wolf, MBA
Ráda bych se s vámi dnes podělila o své poznatky, které se ukázaly být v podnikání klíčové. Co je tedy důležité, abyste uspěli?
1. klíč: Jasně si stanovte své vize
V odborné literatuře se tento proces nazývá jako formulace vaší vize a mise (takzvaný vision a mission statement). Vaše vize by měla obsahovat, kam si přejete dojít v budoucnu, zatímco vaše mise popisuje, co je vaším cílem nyní. Podle mého názoru není třeba složitých formulací, tak jak je to zvykem u velkých korporací. Nicméně je důležité, abyste věděli, kam kráčíte a jak se ke svému cíli dostanete a to bez ohledu na odvětví, ve kterém podnikáte. Spousta začínajících podnikatelů totiž tuto úvodní fázi podceňují a nezamyslí se nad tím, kudy by se měl jejich byznys ubírat. Pokud si uděláte alespoň chvíli na to, abyste si nad svým byznysem popřemýšleli, uvidíte, že se vám to mnohonásobně vrátí.
2. klíč: Poznejte dokonale svého zákazníka
Již na samém počátku vašeho podnikatelského záměru je nesmírně důležité, abyste věděli, kdo je váš zákazník. Ať už poskytujete služby nebo se věnujete prodeji zboží, zamyslete se nad tím, koho chcete oslovit a jaké má váš klient chování. Je důležité si uvědomit, že stěžejní je pro vás potřeba zákazníka, nikoli to, že vy něco nabízíte. Vždy se proto na sebe dívejte z pohledu potencionálního klienta a ptejte se sami sebe, jak mu můžete svou službou nebo výrobkem pomoci. Jak VY můžete naplnit jeho potřeby? Proč by se měl rozhodnout právě pro VÁS? Také si zmapujte konkurenci a sami si odpovězte na otázku, v čem jste právě vy nebo vaše firma jiní. Zde bych vám ráda doporučila, abyste analýzou konkurenčního prostředí neztráceli příliš mnoho cenného času. Nepotřebujete mít ten nejdetailnější průzkum trhu, avšak měli byste mít dostatečný přehled o odvětví, ve kterém podnikáte. Spíš se věnujte praxi, než časově náročným analýzám.
3. klíč: Stanovte si cenu, za kterou si budete stát
Cena je velmi důležitý bod pro jakýkoli druh podnikání. Spousta lidí se domnívá, že je absolutní nutností mít vždy nejnižší ceny. Pokud i vy takto uvažujete, tak se zastavte právě v tomto bodě. Nejnižší ceny na trhu totiž nezajišťují úspěch, neboť levné produkty máme podvědomě spjaty i s nízkou kvalitou. Uvažujete-li právě nyní o nacenění svých služeb nebo produktů, zamyslete se nad tím, koho chcete oslovit. Chcete-li oslovit lidi, kteří si rádi dopřejí kvalitní věci, pak je vaše nízká cena může spíš odradit, než přilákat. Stačí se jít podívat do jakéhokoli supermarketu a pozorovat nakupující zákazníky. Úplně jinak se totiž chová člověk, který jde pouze po ceně, a jinak se chová zákazník, kterému záleží na kvalitě a složení. Je jen na vás, kterého si přejete oslovit. Nabízíte-li však kvalitní produkty nebo služby, rozhodně se nedávejte pod cenou. Z vlastní zkušenosti se mi osvědčilo, že člověk, který u vás nakoupí za plnou cenu, si vás nebo vašeho produktu více váží. Klíčové je, abyste se ve vaší ceně cítili dobře a pohodlně. Pokud si nebudete svou cenou jistí vy sami, budou vám do cesty přicházet lidé, kteří ji budou zpochybňovat. Nejdříve se tedy zeptejte sami sebe, na kolik peněz si ceníte svého času, svých schopností, nebo produktu, který prodáváte. Za svou cenou si stůjte a nepodléhejte nutkání slevových akcí. Slevou totiž dáváte najevo, že váš produkt či služba nejsou hodny plné ceny.
4. klíč: Dělejte svou práci srdcem
Je-li vaším hlavním záměrem rychle zbohatnout, tak přesně to ucítí i vaši klienti. A zde přichází na řadu otázka, jak byste se cítili vy, kdybyste měli pocit, že na vás chce někdo rychle vydělat peníze? Já osobně bych se cítila zneužitá a podvedená. Proto je důležité, abyste dělali svou práci srdcem a z lásky. Zde přichází kouzelná věc: Budete-li svou práci dělat opravdově, s radostí a láskou, budete mít spokojené a vracející se klienty. A právě spokojení klienti rádi investují své peníze někam, kde se cítí dobře a kde jsou vnímaní jako důležití. Navíc o vás budou spokojení klienti mluvit. Osobní reference jsou tím nejlepším marketingovým nástrojem (říká se mu „word of mouth“), který vám pomůže k postupnému a kvalitnímu budování značky. Své klienty si proto hýčkejte a přistupujte k nim s láskou. Dělejte svou práci, protože ji máte rádi a proto, že vás naplňuje. Nejkrásnější na tom je, že peníze pak přijdou přirozeně.
5. klíč: Obklopte se inspirativními lidmi
Určitě mi dáte zapravdu, že víc hlav toho víc vymyslí. Můžete mít sice geniální myšlenku, avšak váš osobní pohled může být značně omezený a zkreslený. Je proto důležité o svých nápadech mluvit, avšak ne s kýmkoli. Obklopte se a inspirujte se lidmi, kteří mají zkušenosti v oboru, ve kterém podnikáte. Nechte si poradit někým, ke komu lidsky i byznysově vzhlížíte. A někdy skutečně nemusíte chodit daleko. Pro mě je velkou inspirací moje matka, která je již více než dvacet let velmi úspěšná podnikatelka. Její příjmy sice nejsou miliónové, ale dělá svou práci s láskou, svými osobními zkušenostmi by strčila do kapsy mnohé marketéry z velkých společností a hlavně: Její byznys má rostoucí trend a práce ji dělá šťastnou. I vy si najděte takové lidi ve svém okolí. Probírejte s nimi vaše nápady, vize, záměry. Naslouchejte jim, ale konečné rozhodnutí udělejte sami. Na konci dne jde totiž o váš byznys a vy sami byste měli nejlépe cítit, co je pro vás nejvhodnější.
6. klíč: Buďte pořádní a důslední
„Pořádek dělá přátele,“ říká se. A je to jedna velká pravda. Rozhlédněte se teď kolem sebe. Je kolem vás uklizeno, jsou věci na svém místě, víte, kde co máte? Nebo se nacházíte v totálním chaosu? Nemůžete najít ani propisku, natož abyste věděli, kde jsou důležité dokumenty, které potřebujete pro vaši práci? Je důležité si uvědomit, že pokud jste nepořádní ve vašem osobním životě, nebudete mít pořádek ani ve vašem byznyse. Úspěšní podnikatelé totiž mají společné dvě vlastnosti. Nejenže jsou pořádní, ale i důslední. Stav pořádku je totiž potřeba udržet dlouhodobě. A k tomu je právě potřeba důslednost. Budete-li se tímto pravidlem řídit, uvidíte, že se vám nestanou maléry jako nevyřízené nebo dokonce zapomenuté objednávky. Váš byznys bude kvést a vy budete šťastní a spokojení a tudíž budou šťastní i spokojení vaši klienti. A právě tito klienti o vás budou hezky mluvit a rádi se k vám vracet.
7. klíč: Mějte pod kontrolou své finance
Dejte si velmi záležet na tom, abyste znali svůj peněžní tok, zvláště pak vyžaduje-li vaše podnikání větší počáteční investici. Dříve než učiníte jakékoli investice, zastavte se a zeptejte se sami sebe, proč tuto investici děláte a čeho tím chcete docílit. Vaše finance pak budete vydávat s rozmyslem a nebudete jimi megalomansky hýřit. To není zdravé ani pro vás, ani pro vaše podnikání. Také jsem si svou vlastní zkušeností uvědomila, jak důležité je pracovat s konkrétními čísly a nikoli přibližnými sumami. Nejsem fanouškem zbytečných tabulek a vyplňování nesmyslných přehledů, avšak praxe mě naučila, že jak důležité je takzvané forecastování (neboli měsíční příjmové odhady) a podrobné vedení si příjmů a výdajů. Není nutné, abyste věděli o každé položce, avšak vždy mějte povědomí o vašich finančních tocích a následné návratnosti investicí. Pak se vám nestane, že se pustíte do riskantních operací a váš byznys půjde ke dnu.
Přeji vám mnoho štěstí při realizaci vašich pracovních snů. Pokud se chystáte změnit povolání nebo být ve svém oboru ještě lepší než dosud, připravila jsem pro vás workshop „Maximalizujte svůj pracovní potenciál“. Více informací naleznete zde.
Čtěte také:
Napsat komentář