Dostala jste výpověď?
Už několik měsíců je u vás ve firmě cítit zvláštní napětí. Po chodbách se šušká, že vám pomalu odcházejí klienti, tolik se neprodává, nebo se chystá restrukturalizace. Nikdo neví nic konkrétního, vedení mlží a hustá atmosféra je cítit na každém kroku.
Jednoho dne vám přijde email, že se za pár dní bude konat meeting, na kterém budou oznámeny organizační změny ve firmě. Tušíte, že něco není v pořádku, ale pořád věříte, že vše bude dobré. A pak to přijde… S vámi se v nové struktuře nepočítá… A co teď?
Zachovejte chladnou hlavou
Pokud je pro vás výpověď nečekaná, budete nejspíš v první chvíli v šoku. V tomto stavu hlavně nedělejte žádná zásadní rozhodnutí a pokud možno nic nepodepisujte. Nechte si vše projít hlavou a uležet. Určitě byste měla co nejdříve vyhledat informace o tom, jaká jsou vaše práva v případě, že vám zaměstnavatel dává výpověď pro nadbytečnost (výše odstupného, výpovědní lhůta, případné proplacení zbylé dovolené). Pokud vám to pomůže, kontaktujte právníka a poraďte se o dalších krocích.
Neduste v sobě své emoce
V momentě, kdy vám všechno dojde, budete nejspíš cítit pocit lítosti a beznaděje. Pravděpodobně se budete sama sebe ptát, proč se to muselo stát právě vám a možná začnete pochybovat i sama o sobě a svých schopnostech. V tuto chvíli je důležité ze sebe všechny pocity křivdy a hněvu dostat ven. Prostě si o všem popovídejte doma s partnerem nebo s kamarádkou. Vám se uleví a navíc budete mít u sebe blízkou osobu, která vás určitě podrží a bude vám oporou. Pokud v sobě budete dusit pocity křivdy, může se vám stát, že to výrazně ovlivní vaše sebevědomí, což se může negativně projevit při hledání nového zaměstnání.
Začněte pomalu hledat práci
V momentě, kdy ty nejbouřlivější emoce odejdou, a vy se s výpovědí smíříte, sedněte si na klidném místě a začněte přemýšlet o novém směru. Dejte si načas a nikam nespěchejte. Prostě se na celou věc dívejte spíše jako na příležitost a nový začátek. Třeba zjistíte, že jste si vlastně dlouho přála změnit zaměstnání, jen jste na to neměla odvahu. Na papír si sepište typ prací, které byste ráda dělala. Pokud toužíte po úplné změně oboru, jen nevíte, co přesně chcete dělat, nechte si zjistit vaše talentové vlohy. Ty vám mohou velmi pomoci při hledání vašeho dalšího směru. Poté si zaktualizujte životopis a začněte hledat práci v oboru, kterému byste se ráda věnovala. Musíte však také počítat se zákony nabídky a poptávky, kdy jsou některé atraktivní obory přesyceny uchazeči, nicméně nabídka pracovních míst je malá. Proto je dobré si určit alternativy a to, co jste ještě ochotná akceptovat a co už ne. Celý tento proces vám dá jasnější směr a hledání práce pro vás nebude sázka do loterie.
Vaše práce je teď najít si práci
Zůstala jste doma a máte teď pocit, že máte spoustu času? Omyl! Vaší primární starostí by teď nemělo být to, jestli máte vyžehlené všechno prádlo, perfektně uklizenou domácnost, nebo jestli jste nepropásla poslední díl vašeho oblíbeného seriálu. Všechno tohle samozřejmě můžete dělat, ale až ve chvíli, kdy budete mít splněno, co se týče hledání práce. Choďte na pracovní portály, napojte se na personální agentury, aktualizujte si profil na LinkedIn a řekněte si o doporučení. Také nezapomeňte chodit mezi lidi. Potkávejte se na obědě s bývalými kolegy z práce, s bývalými spolužáky či vašimi přáteli. Nikdy nevíte, kdo může vědět o pozici, která by byla šitá na míru přímo vám. Další důvod, proč chodit mezi lidi je o fakt, že nebudete neustále zavřená doma a budete se muset hezky upravit a obléknout. Tím zabráníte tomu, abyste lidově řečeno „zpustla“. Nechcete přece, aby se z krásné, chytré a šarmantní ženy najednou stala nezajímavá šedá myš.
Rozvíjejte se
Nikdy toho neumíte dostatek, abyste nemohla umět více. Proto investujte například do růstové literatury, která vás nejen obohatí, ale může být i skvělým tématem u pohovoru. Už jste četla knihu Jak získávat přátele a působit na lidi, kterou napsal Dale Carnegie? V této knize se dozvíte, jak jednat s druhými lidmi a jak docílit toho, aby si vás druzí zapamatovali díky vaší jedinečnosti a pozorné povaze. Další skvělou knihou je například 7 návyků skutečně efektních lidí, jejímž autorem je Stephen Covey. Nejenže získáte čtením podobné literatury spoustu užitečných rad o tom, jak působit na druhé nebo se naučit time managementu, ale můžete právě i zapůsobit na člověka, který se rozhoduje mezi vámi a ostatními kandidáty. Přece jen spousta šéfů má rádo, když jeho podřízení dělají něco malinko navíc, než se očekává.
Ať tedy brzy najdete práci snů!
Napsat komentář